חדשות ועדכונים

(תוכן בחסות Jobit)

שיחות שכר הן אירוע משמעותי בחיים המקצועיים של העובדים והמעסיקים, וכל אחד מהצדדים צריך להתכונן אליהן בהתאם. "לבוא עם מספר" זה ממש לא מספיק, וכדי באמת להצליח על כל אחד מהצדדים מוטלת עבודת הכנה ממושכת.
העובדים – בשבילכם זאת שיחת קריירה ולא שיחת שכר.
1. הכנת הקרקע: שיחת השכר שלכם לא מתחילה בשעה שהיא נקבעה אלא כמה חודשים קודם לכן. עליכם לחשוב מה היעדים שלכם, מה אתם רוצים לשנות ולהשיג- בשיחה הקרובה ובזאת שאחריה. מה לדוגמא אתם שואלים? אז הנה רשימת מכולת קצרה: עליה בשכר, שיפור תנאים סוציאליים שווי כסף (קרן השתלמות, רכב, "תן ביס" מוגדל), הגדלת ימי החופשה השנתיים, שיפור מנגנוני הבונוס וכמובן ניצול ההזדמנות לקבלת הקידום שכל כך חיכיתם לו. וכמובן תכתבו הכל לעצמכם, לא לפני שאספתם מודיעין. תעשו חקר שוק: מה משלמים במקומות עבודה מקבילים לכם? מה מקבלים עמיתכם לתפקיד? ומה היעדים שלכם מבחינה כלכלית לשנים הקרובות.

2. יצירת ערך ורצף הצלחות: "זה מה שמגיע לי". כדי לקבל את מה שאתם רוצים, אתם חייבים לייצר ערך אמיתי למעסיק. לוודא שבחודשים ובשבועות הקודמים לשיחה אתם מייצרים רצף של הצלחות שיייצר "מאזן אימה" מול המעסיק. אתם רוצים שהמנהלים שלכם לא יוכלו לדמיין את היום בו אתם לא תהיו חלק מהחברה. איך עושים את זה? תופסים טריטוריה ייחודית והופכים למקור ידע. מעבר להצלחה הברורה שנדרשת בכל תפקיד, תמיד תחשבו מה אתם מביאים לשולחן שאף אחד אחר לא מביא. באיזה נושא תמיד פונים אליכם כי התשובות- הן רק אצלכם.

3. תתרגלו! מכירים את זה שאתם מדמיינים בראש איך תיראה שיחה מסויימת ואז כשאתם פותחים את הפה אתם לא מזהים את המילים שיוצאות לכם מהפה? שיחת הקריירה שלכם היא הצגה שאתם השחקנים הראשיים בה. תכתבו את תסריט השיחה, תתרגלו מול המראה או מול חברים, ותתמודדו עם מקרים ותגובות. איך תדעו מה להגיד? זה פשוט: תתחילו במחמאה על מקום העבודה (וגם על המנהלת או המנהל שיושבים מולכם), תמשיכו עם סיפור מסויים שלמדתם ממנו ושמציג את הערך המיוחד שאתם מביאים לחברה, ותסיימו בצורה נחרצת, חדה ותכליתית עם הבקשות שלכם. טיפ קטן נוסף? ממש כמו פוליטיקאים תבקשו קצת יותר, תכניסו "עז" קטנה למשוואה, כדי שתוכלו להתפשר במידת הצורך.

4. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: הגעתם לשיחה עצמה? תייצרו הזדהות עם המנהל שיושב מולכם. תלבשו בגדים דומים לאלו שהוא לובש מבחינת מדרג מכובדות, תישבו ביציבה דומה לשלו, תשתמשו בביטויים דומים לאלו שהוא משתמש ובאותה צורת התבטאות ויזואלית. הזדהות פיזית מייצרת סיכוי גבוה יותר לקבלת "כן" לבקשותיכם.

למעסיקים – תנצלו את ההזדמנות ותגדירו מטרות.
1. תגדירו מטרה: תזכרו שעבור העובד שיחת שכר היא הרבה יותר משמעותית מאשר עבורכם. היא מהווה סוג של ציון על העשייה שלו בתקופה ממושכת למדי. לפני כל שיחה תגדירו לעצמכם מה אתם רוצים להשיג מאותו עובד בתקופת הזמן הנראית לעין ובטווח הרחוק. מה לדוגמא? האם מעוניינים לקדמו? האם אתם לא מרוצים מהתפקוד שלו והשיחה נועדה לייצר קו אדום? האם אתם חוששים שיעזוב בקרוב? לכל סיטואציה יש מטרה אחרת והיא מייצרת סוג שיחה אחר.

2. שימו את האגו במגירה: אם אתם מעוניינים לשמר את העובדים שלכם עליכם להיות מוכנים להעניק להם ניצחונות. תזכרו שדרישות קטנות ושוליות עבורכם כמעסיק יכולות להיות קריטיות לעובד. לעיתים רבות מעסיקים נוטים להתייחס לדרישות כאלה כ"קטנוניות" והם מסרבים- כי הם יכולים. תבחנו את עצמכם באופן אובייקטיבי ותזכרו שעובד מרוצה הוא עובד טוב יותר, וכזה שישאר זמן רב יותר בעבודה.

3. תנצלו את ההזדמנות: העובד כבר מגיע אליכם אל המשרד. אתם מנהלים שיחה עמוקה על הצלחות וכישלונות. תשתמשו בשיחה כהזדמנות להעצמה אישית של העובד. תכתבו לעצמכם מראש נקודות שיעזרו לו להתקדם בחייו המקצועיים- הוא יעריך מאד שהתכוננתם לשיחה. תתעניינו בשאיפותיו ותייצרו לו אופק התפתחותי בחברה שלכם. תזכרו שהדבר הכי משמעותי שאתם יכולים לעשות עבור העובד הוא לייצר לו ערך המקום העבודה כמקום שמקדם אותו מקצועית- וברוב המקרים זה כמעט ולא יעלה לכם כסף.

4. תמנעו תרופה למכה: עובד טוב שאתם רוצים שימשיך להיות חלק מעתיד החברה שלכם צריך להיות מתוגמל- גם כשהוא לא מבקש זאת. תעלו בשכר, תעניקו הטבות נוספות, ותזכרו שאחרי שהעובד החליט לעזוב יהיה לכם קשה מאד ויקר מאד להשאיר אותו בחברה, ואתם תצטערו שלא פעלתם ראשונים.

מה לא לעשות:
עובדים:
1. אל תציבו אולטימטום: הדבר הגרוע ביותר שעובדים יכולים לעשות בשיחת שכר היא להציב אולטימטום. ברגע שהמילים ״אם לא אקבל העלאה אני…״ יוצאות לכם מהפה, אתם יודעים שנכשלתם. תסתכלו על המעסיק שלכם כשותף לאינטרס שלכם שהחברה תצליח, תבקשו תגמול על עשייה, מחוייבות ומצויינות, ובעיקר, אל תייצרו סיטואציה של משוואת ניצחון והפסד. אל תעמידו את המעסיק במצב בו יוצא שהוא נכנע ואתם מנצחים. שהוא עם הגב לקיר ואתם מחזיקים באקדח ההתפטרות. זה ייצר אצלו התנגדות טבעית, הרי מי מאיתנו אוהב להפסיד?

2. אל תהיו ביישנים: ההמשך הישיר של לא להציב אוליטמטום הוא הצורך שלכם להיות חדים והחלטיים בעת הצגת הבקשה. אל תלכו סביב סביב ותקוו שהמעסיק יגאול אתכם מיסוריכם. לבקש משהו זאת סיטואציה לא בהכרח נעימה לכל אדם, ולבקש כסף- אפילו יותר קשה. אז כדי לא להתבלבל תכתבו לעצמכם מראש את הדרישה שלכם, ממש בניסוח של משפט מדובר, וברגע הנכון במהלך השיחה תדקלמו את המשפט בחדות, החלטיות ובאדיבות.

מעסיקים:
1. לא לשכוח את ״הלמה?״ שיחת השכר עם העובדים שלכם יכולה להיות קרה, תכליתית וקצרה, שמסכמת את השינוי בתנאים הטכניים (שכר, הטבות זמני עבודה או טייטל) , ככל שיש כאלה. אבל אם זה יהיה המצב אתם מפספסים את החלק הכי חשוב בשיחה- ה״למה?״. שינוי בתנאי העסקה הוא כלי ולא מטרה בפני עצמה. תעבירו משוב מלא על תפקוד העובד, תסבירו את הציפייה שלכם ממנו, תציינו דברים טובים שתרצו לשמר ודברים טובים פחות שתרצו לראות בהם שיפור, ורק אז, לבסוף, תצרפו את הכלי שיעזור לכם להמחיש לעובד את מצבו בחברה ולכוון אותו לכיוון הנכון. אם לא תעשו זאת, שיחת השכר תאבד את מטרתה האמיתית ובאותה המידה הייתה יכולה להישלח במייל קר וטכני שמודיע על שינוי מספרי במשכורת.

2. לא לדבר על דברים אחרים: שיחת השכר היא מהפעמים הבודדות שבו העובד נמצא במרכז ולא החברה בה הוא עובד. כמנהלים, עליכם להקדיש לעובד את מלוא תשומת הלב בזמן שיחת השכר. לא לערב שיחות עבודה על נושאים שוטפים, לא לחלק את הפגישה לשני חלקים. לזמן פגישה שכל תכליתה היא העובד עצמו. זה ייצר אירוע משמעותי עבור העובד ויוכל לסייע לכם בשיפור יכולותיו ותפוקתו.