חדשות ועדכונים

סקר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית לבחינת איכות ההוראה באקדמיה לשנת 2019:

הסטודנטים דורשים חיבור בין מערכת ההשכלה הגבוהה לשוק התעסוקה
סקר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית לבחינת איכות ההוראה מתפרסם זו השנה העשירית ברציפות. הסקר נערך ע״י מכון המחקר ׳מאגר מוחות׳ והשתתפו בו כ-8,000 סטודנטים ממרבית מוסדות הלימוד בארץ. הסקר בחן את שביעות רצון הסטודנטים ממערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, אשר התבקשו לדרג את דעתם בתחומים מגוונים בציונים שבין 1 ל-5.

הסטודנטים מביעים שביעות רצון גבוהה מיחס המרצים במוסדות, אך חוששים מחוסר החיבור לשוק התעסוקה בסיום הלימודים:
# 60% מהסטודנטים חשים שהמערכת האקדמית לא מכינה אותם באופן מיטבי לשוק התעסוקה.
# 88% מהסטודנטים טוענים כי הנושא החשוב ביותר שיש לטפל בו הינו חיזוק החיבור בין הלימודים לשוק התעסוקה.
# 71% מהסטודנטים מרוצים מיחס המרצים אליהם, הכולל זמינות ונכונות לסייע.

#ארבע האוניברסיטאות בהן סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה (בשקלול כלל הסעיפים, בהם רמת הקורסים, תכנית הלימודים, רמת המרצים והמתרגלים ועוד):
האוניברסיטה הפתוחה (4.08)
הטכניון – המכון טכנולוגי לישראל בחיפה (3.89)
אוניברסיטת בר אילן (3.78)
אוניברסיטת חיפה (3.74)
האוניברסיטאות בהן הסטודנטים הביעו את שביעות הרצון הנמוכה ביותר, הן אוניברסיטת אריאל (3.27), אוניברסיטת בן גוריון בנגב(3.38) ואוניברסיטת תל אביב(3.58).

#ארבע המכללות הלא מתוקצבות בהן סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה:
המכללה האקדמית נתניה (4.26)
המרכז האקדמי פרס (4.15)
המרכז הבינתחומי בהרצליה (3.9)
הקריה האקדמית אונו (3.89)
המוסד האקדמי "שלם" קיבל את הציון הגבוהה ביותר(4.46), אך הוא לא נכנס למסגרות הדירוג של הסקר בשל מספר הסטודנטים הלומדים במוסד (כ-200 סטודנטים).

#ארבע המכללות המתוקצבות בהן סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה:
המכללה האקדמית אשקלון (4.28)
המכללה האקדמית אחווה (4.27)
המרכז האקדמי רופין (3.96)
בצלאל – אקדמיה לאומנות ולעיצוב (3.92)

#ארבע המכללות לחינוך בהם סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה:
המכללה האקדמית בית ברל (3.97)
המכללה לחינוך על שם קיי (3.87)
אורנים – בית הספר לחינוך של התנועה הקיבוצית (3.84)
מכללת סמינר הקיבוצים (3.83)
*בהתייחס למוסדות בהם ענו מספר מינימאלי של סטודנטים בהתאם לטעות הדגימה.

צילום: ניצן גור

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל:

"המציאות משתנה ועל מערכת ההשכלה הגבוהה להתפתח יחד איתה – שיטות הוראה אקדמיות במאה ה-21 לא יכולות להיות זהות לאלה שהתקיימו לפני עשרות שנים. המהפכה הדיגיטלית והנגישות לידע מחייבות לשנות את מרכז הכובד של ההוראה מהעברת הידע ושינון לפיתוח החשיבה שלנו.
הובלת דיונים מעוררי חשיבה ביקורתית, קורסים משלבי עשייה ושיפור מיומנויות השפה האנגלית יעניקו לנו כלים קריטיים לעולם התעסוקה, אך באותה נשימה יפתחו את עומק הבנת התיאוריה וגיבוש חשיבה עצמאית. תואר רלוונטי עבורנו הוא תואר משמעותי שמותח את יכולות החשיבה שלנו ומאפשר לנו להיות מוכנים לשלב הבא בחיינו, בין אם יהיה בזירה המחקרית או בשוק העבודה. הנהגת המוסדות האקדמיים צריכה להוביל להגשמת מציאות זו, ואנו נציגי הסטודנטים נהיה השותפים הראשונים לכל מהלך פורץ דרך שיבטא חזון זה. אני מברך את המוסדות המשתפרים מדי שנה במדד איכות ההוראה, וכמובן את אלו שדורגו במקומות הראשונים, המשיכו להיות רלוונטיים וקשובים לצרכי הדור האקדמאי החדש".

בדירוג יחס המרצים לסטודנטים:

המרכז האקדמי אשקלון, המרכז האקדמי פרס ומכללת סמינר הקיבוצים, זוכים לדירוג הגבוה ביותר בקרב הסטודנטים. לעומתם, המכללה לחינוך גופני וינגייט, אוניברסיטת בן-גוריון המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, דורגו במקומות הנמוכים ביותר ביחס המרצים אל הסטודנטים.

בדירוג רמת הקורסים:

מכללת אחווה, המכללה האקדמית נתניה והמכללה האקדמית אשקלון הם המוסדות המובילים לפי הסטודנטים בהיבט של רמת הקורסים. בתחתית הרשימה, נמצאים מכללת וינגייט אוניברסיטת בן גוריון, מכללת ומכללת לוינסקי.

נתונים מלאים – איכות הוראה באקדמיה 2019:
האם תכנית הלימודים במוסד משלבת באופן מאוזן בין ידע תאורטי ועבודה מעשית ומכינה את הבוגרים לעולם האמתי, לשוק העבודה:

כ- 60% מהסטודנטים מצהירים כי האקדמיה אינה מכינה אותם באופן מיטבי לשוק העבודה.

הנושאים העומדים בראש סדר עדיפויות הסטודנטים:

הנושאים החשובים בראש סדר עדיפויות הסטודנטים:
1. חיזוק החיבור בין הלימודים לשוק התעסוקה – ציון ממוצע 4.59.
2.שיפור איכות ההוראה -ציון ממוצע 4.49.
3.שיפור תנאים אקדמיים – ציון ממוצע 4.47.

כ-88% מהסטודנטים טוענים כי הנושא החשוב ביותר שיש לטפל בו הינו חיזוק החיבור בין הלימודים לשוק התעסוקה.

שביעות רצון ממרכיבי איכות ההוראה – עלייה בשביעות הרצון ברוב הפרמטרים:

שביעות הרצון מאיכות ההוראה בכל התחומים השונים היא גבוהה-גבוהה מאוד (3.56-4.00).

האם את/ה מרגיש/ה כי בעקבות הלימודים האקדמיים חל אצלך שיפור מבחינת הכישורים הבאים?

שיפור הכישורים הגבוה ביותר הוא בידע המקצועי- 79% מהמשיבים ציינו כי נעשה שיפור משמעותי וניכר או שיפור בכישור זה בעקבות הלימודים, הציון הממוצע לשיפור כישור זה הוא גבוה (4.17).